Achterblijvende ticketverkopen in het voorjaar en tegenvallende zomerboekingen zorgen voor een wat lagere omzet bij Air France-KLM.

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van 2014 naar verwachting iets minder omzet behaald dan een jaar eerder.

Het luchtvaartconcern, dat kampt met stevige concurrentie op zowel lange als kortere routes, heeft vermoedelijk wel de operationele winst weten te verhogen. Dat blijkt uit een consensus die het bedrijf zelf heeft samengesteld aan de hand van de ramingen van 20 analisten, voorafgaand aan de cijferpresentatie van vrijdagochtend.

De marktvorsers gaan in doorsnee uit van een omzet van 6,54 miljard euro, tegen 6,58 miljard euro in het eerste halfjaar van 2013.

De operationele winst ramen zij gemiddeld op 198 miljoen euro, tegen 79 miljoen euro een jaar eerder. De consensus voor de nettowinst staat op 74 miljoen euro, waar Air France-KLM de eerste helft van het vorige jaar nog afsloot met een verlies onder de streep van 163 miljoen euro.

Air France-KLM gaf kort na afloop van het tweede kwartaal al een winstwaarschuwing voor heel 2014. Het voorziet nu een bedrijfsresultaat (ebitda) tussen de 2,2 en 2,3 miljard euro, waar eerder 2,5 miljard euro werd voorspeld. Over 2013 kwam het bedrijfsresultaat uit op 1,9 miljard euro.

Achterblijvende ticketverkopen Air France-KLM

Aanleiding voor de winstwaarschuwing waren achterblijvende ticketverkopen in het voorjaar en tegenvallende zomerboekingen. Met name de vraag naar tickets voor verre vluchten, naar Azië en de Verenigde Staten, is lager dan voorzien. Dat leidt tot overcapaciteit op die routes. Ook de nog altijd zwakke luchtvrachtmarkt speelt het bedrijf parten.

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep heeft aangekondigd binnenkort met een nieuw strategisch plan voor de komende jaren te komen.

Topman Alexandre de Juniac heeft al aangegeven dat de nadruk, meer dan in het vooral op bezuinigingen gerichte plan Transform 2015, op groei zal liggen. Toch worden verdere kostenbesparingen niet uitgesloten. Ook wacht de markt nog op maatregelen die zijn aangekondigd bij de verliesgevende vrachtdivisie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl